Årsberättelse 2023

PRODUKTION

Målet är att anläggningen ska vara i drift dygnet runt under större delen av året.

Westenergys produktionsmål är att använda den del av det kommunala avfallet som inte lämpar sig för återvinning för produktion av el och fjärrvärme så effektivt och rent som möjligt. Målet är att anläggningen ska vara i drift dygnet runt under större delen av året. Energiproduktionen avbryts endast under den två veckor långa årsservicen. Årsservicen utförs vanligtvis på våren, då uppvärmningsbehovet och därmed också efterfrågan på fjärrvärme är låg. 

Processtyrningen vid Westenergys avfallsenergianläggning sköts av en produktionschef och 15 driftansvariga som arbetar i team om 3 personer.  

Den producerade mängden fjärrvärme motsvarar cirka 50 procent av det totala fjärrvärmebehovet i Vasaregionen.

År 2023 producerade vi cirka 102 gigawattimmar el och 385 gigawattimmar fjärrvärme av cirka 188000 ton avfall. Den mängd el som producerades täcker utöver avfallsenergianläggningens egen förbrukning det årliga behovet för cirka 4000 eluppvärmda enfamiljshus. Cirka 82 gigawattimmar el producerades för stamnätet. Den producerade mängden fjärrvärme motsvarar cirka 50 procent av det totala fjärrvärmebehovet i Vasaregionen. På sommaren producerar vi all den fjärrvärme som vi behöver. Förhållandet mellan el- och fjärrvärmeproduktion kan justeras. Förra året fokuserade energiproduktionen på fjärrvärmeproduktion. Vår samarbetspartner inom styrningen och distributionen av energiproduktionen är Vasa Elektriska Ab.  

Anläggningens användningsgrad 2023 låg totalt sett på en god nivå, 94,5 procent.

Under hösten behövde fabrikens galler repareras och vi blev tvungna att stoppa produktionen i anläggningen i ungefär en vecka för att utföra reparationen. Tack vare den kunniga personalen gick reparationsarbetet snabbt och användningsgraden påverkades relativt litet. Anläggningens användningsgrad 2023 låg totalt sett på en god nivå, 94,5 procent. 

Avfall är ett krävande råmaterial för energiproduktion, eftersom det består av varierande slag av material. Stora variationer i sammansättningen av det avfall som ska återvinnas gör det svårt att styra processen smidigt och belastar anläggningens utrustning och rökgasrening. Under de senaste åren har det funnits utmaningar med att hantera avfallets kvalitet och kvantitet. Därför har vi börjat undersöka möjligheterna att använda importerat avfall vid sidan av kommunalt avfall för att jämna ut råvarans kvalitet och kvantitet.  

Produktionens nyckeltal 2023

  • Andvändningsgrad
    0
    %
  • Personal
    0
  • Driftstimmar
    0
    h
  • Utnyttjat avfall
    0
    t
  • Elektricitet
    0
    GWh
  • Fjärrvärme
    0
    GWh
  • Aska
    0
    t
  • Metall
    0
    t
  • Rökgasreningsrester puhdistusjäte (APC-jäte)
    0
    t
  • Pannaska
    0
    t
  • Avloppsvatten
    0
  • Regn- och smältvatten
    0

Övervakning av avfallskvalitet 

 

Avfall är ett mycket utmanande råmaterial med tanke på energiproduktionen, eftersom det består av en mängd olika material. Avfallets sammansättning påverkar processtyrningen, driften av anläggningen och rökgasreningen, och således är det mycket viktigt att övervaka avfallets kvalitet. Miljötillståndet innebär också skyldigheter att övervaka sammansättningen hos det råmaterial som används.  

Förra året kontrollerade vi totalt 91 avfallslass.

Förra året gjorde vi ändringar i den metod som används för att övervaka avfallets kvalitet, vilket innebar att vi kunde kontrollera en större mängd avfall än tidigare. Förra året kontrollerade vi totalt 91 avfallslass.  

För lagringen och granskningen av avfallet har vi tagit i bruk ett nytt mellanlagringsfält och en hall för mellanlagring. Dessutom har ett separat område avskilts med betongmoduler för lastning av bottenslagg. Förra året skaffade vi oss också erfarenhet av balning av avfall och lossning av avfallsbalar. 

UNDERHÅLL

Målet är att stänga anläggningen endast en gång per år under årsservicen.

Det huvudsakliga målet för underhållsverksamheten är att skapa förutsättningar för Westenergys avfallsenergianläggning att vara i drift dygnet runt nästan året om. Målet är att stänga anläggningen endast en gång per år under årsservicen. År 2023 låg anläggningens användningsgrad på en god nivå, 94,5 procent. Den höga användningsgraden har i hög grad påverkats av det förebyggande underhållsarbetet som utförts planenligt samt den yrkeskunniga personalen som är väl förtrogen med anläggningens teknik. 

Westenergys underhållsteam består av en underhållschef, el- och automationsmontörer, mekaniska montörer och en arbetsplanerare för mekaniskt underhåll. Teamets styrka och personalen har också utökats genom läroavtal. Underhållsteamet ansvarar för det dagliga underhållet och reparationerna av anläggningen och åtgärdar eventuella fel. Underhållsnätverken för leverantörer av utrustning som är nödvändig för driften av anläggningen fungerar också som en viktig stöttepelare i vår verksamhet.  

Årsservicen av anläggningen är en kritisk period ur underhållssynpunkt, eftersom allt underhålls- och reparationsarbete som kräver att anläggningen stängs utförs vid denna tidpunkt. Vi samlar in information om underhållsbehovet under hela året och utifrån den utarbetar vi en plan för årsservicen. Förra året utfördes årsservicen i april. Årsservicen var planerad att pågå i två veckor, vilket den också gjorde tack vare en god planering av arbetet och tillräckliga resurser. Utöver Westenergys drift- och underhållspersonal deltog över 100 arbetstagare i årsservicen. Under underhållsperioden utfördes många rutinmässiga förebyggande underhållsåtgärder och periodiska besiktningar inom både det mekaniska underhållet och el- och automationsunderhållet. Under underhållsperioden byttes till exempel kylblocken i den första delen av gallret ut, svetsningar utfördes på gallerblockens stödramar och kedjetransportörernas slitdelar byttes ut. Vi utförde också en konditionsgranskning av pannrören.  

Det är ett faktum att underhållsbehovet för anläggningens utrustning ökar i takt med att anläggningen åldras. Vi samarbetar med våra avtalspartner för att försöka förutse dessa behov. Under hösten förra året blev vi tvungna att stänga ner anläggningen i ungefär en vecka eftersom gallret behövde repareras. Vi lyckades likväl minimera konsekvenserna av situationen tack vare den kunniga personalen. På det hela taget låg anläggningens användningsgrad på en god nivå förra året. 

Vi strävar hela tiden efter att utveckla underhållsverksamheten. Just nu håller vi på att förnya anläggningens underhållssystem.

Vi strävar hela tiden efter att utveckla underhållsverksamheten. Just nu håller vi på att förnya anläggningens underhållssystem. Förnyelsen av systemet kommer att möjliggöra effektivare framförhållning för underhållsobjekt och främja identifieringen av de objekt som behöver utvecklas, bland annat genom rapportering och uppföljning. Systemet kommer att tas i drift sommaren 2024.  

Osäkerheten i världsekonomin fortsätter att återspeglas på Westenergys underhållsverksamhet. Framför allt har det tagit längre att få svar på anbudsförfrågningar för specialarbeten och leveranstiderna för produkter har blivit längre. Priserna på tillbehör ändras också relativt snabbt, vilket har inneburit längre inköpsprocesser. Vi har försökt förbereda oss på dessa osäkerhetsfaktorer genom god planering.